Hoor jij graag een goed verhaal? Dat zou moeten, ongeveer 99% van de wereldbevolking houdt van verhalen. Dat is al zo sinds mensenheugenis. Goeie verhalen gaan rond – vroeger met paard en kar, vandaag met een glasvezelkabel. Als je als merk iets te vertellen hebt, dan is zogenaamde storytelling een goeie techniek. Want een goed verhaal deel je makkelijker. En belangrijk ook: je komt over als iemand van vlees en bloed. En toch ligt net daar de val. Hoe kan dat? Via storytelling! Storytelling is een uitgelezen verhaaltechniek.
Breng je verhaal in mensentaal
Er is echt niemand in het dagelijks leven die zinnen zegt als ‘Zal ik je anders even engagen en empoweren?’ of ‘Wil jij ook demand creëren?’. Laat die woorden dus maar mooi op je marketingpresentatie staan.
Spreek mensen aan als mensen. Technologie heeft ons de laatste jaren heel wat kanalen bijgegeven om verhalen te vertellen. Maar dat wil niet zeggen dat we plots anders moeten beginnen praten.
“Het enige medium dat niet verandert, is de mens”- Dave Trott, reclamelegende
Verspreid je verhaal sneller
Storytelling is een uitgelezen verhaaltechniek, maar klinkt als een nieuwe hippe marketingterm. Het is echter een fenomeen van alle tijden, want verhalen zijn er altijd geweest. En mensen hebben ze al altijd graag gehoord, gelezen en gezien. Alleen zorgt technologie vandaag dat je je verhaal sneller kwijt kan. Je hebt podcasts, tv-formats, live streaming en 101 andere media.
Kies gewoon de kanalen die passen bij je merk en zorg dat je consistent bent in wat je vertelt. Storytelling is geen exacte wetenschap, wel gewoon typisch menselijk. Gedraag je dan ook zo.
Onze trends voor storytelling
Je bent zelf het beste klankbord. Denk aan de verhalen die je zelf wil horen en breng die zo – opgepast buzzword – authentiek mogelijk. In alles zit een verhaal: wat je maakt, hoe je het maakt, waarom je iets maakt. Twoons zet daarom de trends voor 2020 op een rij:
1. Vertel over de impact van je bedrijf
Mensen kopen vandaag bewuster. Laat zien hoe je als bedrijf mens en
milieu beter maakt.
2. Deel je visie over de samenleving
Alleen maar adverteren om te verkopen, die tijd is stilaan gedaan. Mensen
willen ook weten waar je voor staat.
3. Zorg voor je klanten
Je klanten vinden het belangrijk dat je niet alleen aan hen wil verdienen. Ze
willen zien dat je ze helpt. Vertel hoe ver je daarin gaat.
4. Geef een blik achter de schermen
Er is al genoeg fake news. Mensen willen de mensen achter je bedrijf kennen. Met een blik achter de schermen schep je vertrouwen.
5. Maak een podcast
De podcast is helemaal terug van weggeweest. Het is hét uitgelezen medium om terug te gaan naar de pure basis van verhalen vertellen: een verteller en zijn luisteraars.
Heb je ook verhalen, maar niemand om ze te vertellen? Twoons helpt je graag op weg.